Een kijkje bij Drogisterij Van Mourik

We zijn alweer toe aan de 5de blog. We krijgen veel positieve reacties en merken dat de blogs veel gelezen worden! Deze week bezochten wij Drogisterij Van Mourik. Dit is een ouderwetse drogist waar de werknemers nog steeds in de mooie witte jassen van vroeger lopen. Kasper, de eigenaar van de winkel, vertelt ons van alles over de winkel en over zichzelf.

20170621_140326

Bedankt dat je even tijd voor ons kon maken, Kasper. Kan je in het kort misschien even iets over de winkel en het concept vertellen?

Kasper: Wij zijn een zelfstandige ouderwetse drogist. We zitten niet bij een keten. Tegenwoordig is dat vrij bijzonder, aangezien er niet zoveel zelfstandige drogisterijen meer in Nederland zijn. Dat is dan ook het unieke aan onze winkel. Dat we onafhankelijk en zelfstandig zijn. Ik beslis zelf welke producten er staan dus niets wordt van hogerhand opgelegd. We importeren heel veel uit Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Zuid-Amerika. Vrij unieke producten die bijna nergens meer in Nederland te koop zijn. We hebben nu al een aantal jaar een online winkel. We verzenden ook door heel Europa. Mijn vader zit hier nu 45 jaar en het is dus ook een familiebedrijf.

Behoorlijk uniek inderdaad! Je ziet jullie ook met die witte doktersjassen.

Kasper: Inderdaad, de witte jassen zie je ook niet meer bij andere drogisterijen. Er komen ook regelmatig mensen van de media die het leuk vinden. We zijn bij SBS6 op tv geweest, zijn op RTL nieuws gekomen en hebben in de Telegraaf gestaan. Blijkbaar is onze winkel toch iets leuks om over te schrijven!

En nu de blog natuurlijk!

Kasper: Nu de blog ook weer. Dat is het hoogtepunt, haha.

Hoelang bestaat deze winkel al op De Fred?

Kasper: De winkel heette niet altijd ‘Drogisterij Van Mourik’. Vroeger was de winkel namelijk van een drogisterijketen genaamd ‘De Salamander’. Mijn vader staat hier in ieder geval al 45 jaar in deze winkel. Volgens mij zijn we begin tachtiger jaren drogisterij Van Mourik geworden.

Oké en wat vind je van de sfeer tussen de winkeliers op De Fred?

Kasper: Ja, onderling is het natuurlijk leuk, maar het is alleen vaak per deel. Er zijn natuurlijk 3 ‘blokken’ in de laan; noord, midden en zuid. Je hebt vaak het meeste contact met de winkeliers in je eigen blok. Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat het aantal zelfstandigen in de straat wel afneemt.

Komen er dan meer ketens in de laan?

Kasper: Ja, er komen bijvoorbeeld veel eetgelegenheden bij. Maar om je te onderscheiden als laan, als winkelstraat, vind ik dat je heel veel zelfstandigen moet hebben. Veel winkelcentra, zoals in Hoogeveen of Assen, zijn hetzelfde. Hier zitten winkels die je eigenlijk overal wel hebt. Maar je moet juist zelfstandige winkels zoals de slager of wij zelf. Dan krijg je verschillende soorten winkels. Dat maakt het ook dat het een eenheid wordt.

Je zei dat je vader hier al 45 jaar in de winkel staat, maar hoe ben je zelf in de winkel komen te staan?

Kasper: Mijn vader stond hier inderdaad al een tijdje. Ik ben zelf eerst begonnen bij een drogisterij groothandel. Vanuit daar werd mij een baan aangeboden bij drogisterij Neefjes. Dat was toentertijd een Haagse drogisterijketen. Na een tijdje werd Neefjes overgenomen door Etos, waar ik ook nog 1 of 2 jaar gestaan heb. Mijn vader zei ook dat ik eerst elders maar een beetje ervaring moest opdoen zodat ik ook te weten zou komen hoe op andere plekken werkt en hoe het gaat in bijvoorbeeld zo’n grootwinkelbedrijf.  Toen ben ik uiteindelijk hier gekomen, in 1989 of 1990 geloof ik en sindsdien sta ik hier. Vijftien jaar geleden heb ik het helemaal overgenomen. Mijn vader is nu bij mij in dienst. Als je zelf eigenaar bent, komen er allemaal dingetjes bij. Op een gegeven moment moet je dan automatiseren. Daarom heb ik zo’n 4-5 jaar geleden mijn eerste webshop zelf gebouwd. Twee jaar geleden heb ik het volledig professioneel laten maken. Dus zo ontwikkel je mee met de markt.

Wat vind je het leukste van het runnen van de winkel?

Kasper: De diversiteit van mensen die binnenkomt. Ze komen met zulke specifieke vragen, dat is grappig omdat je nu zo’n specifieke winkel bent. Dan vind ik het de kik om te kijken of ik het product dat ze zoeken in huis heb. En als ik het niet heb, of ik ervoor kan zorgen dat ik het wel krijg. Soms komen mensen ook voor producten die in Nederland eigen gestopt zijn. Dan ga ik zoeken of die producten in het buitenland nog wel te koop zijn, waarop ik ze dan importeer. Dan ga je heel specifieke dingen aanbieden, die nergens anders in Nederland te koop zijn. Vaak zeggen klanten ook tegen me: “Als jij het niet hebt, bestaat het niet meer!”. Dat is erg leuk om te horen, haha. Dus dat is eigenlijk de uitdaging. Zelf beslissen, zelf dingen doen.

Heb je ook dingen waar je een hekel aan hebt om te doen in de winkel?

Kasper: Er zijn altijd wel dingen die je kan bedenken, maar nee… In het algemeen niet. Het is wel vaak dat taken blijven liggen door tijdsgebrek. Laat ik het zo zeggen; de keerzijde van online winkelen is dat je met een tijdsdruk zit. Want de koerier van België staat om 11 uur op de stoep, om 3 uur staat die van Nederland op de stoep en dan is die van PostNL er om 6 uur. Alles moet voor de koeriers klaarstaan. Als het dan ook druk in de winkel is, is het soms nog tegen de klok aan werken.

Heb je nog speciale plannen of doelen voor de winkel in de toekomst?

Kasper: nou, dat is wel grappig. We zijn al UPS-partner en GLS-partner. Per september komt daar ook DHL bij. Heel veel mensen die niet thuis zijn willen hun pakketje afhalen. Nu zitten deze diensten nogal verdeeld over de laan. Dat geeft voor de klant soms verwarring over waar ze nou moeten zijn. Per september zijn er dus al 3 van de 4 hier, dan is het in ieder geval voor de klanten makkelijk. We zijn daarnaast ook bezig, als collectief van de winkels, om een online verkoopplatform op te zetten. Een online winkel met diverse winkeliers. Dat hopen we dit jaar uit te rollen. Mede doordat de straat volgend jaar open gaat, proberen we het online gedeelte groter te maken. Op het moment dat dit dan optimaal draait, kan je dat compenseren wanneer er hier in de winkel minder klanten zijn.

Is het dan vooral met de kleine zelfstandige ondernemers waarmee jullie het platform maken?

Kasper: Ja, vooral met winkels zoals de slager, bakker, deze drogisterij enzovoorts. Eigenlijk een beetje als tegenhanger als wat Albert Heijn heeft. Die bezorgt dan met een busje zo thuis en dat willen wij ook.

De laatste vraag dan. Heb je nog iets te zeggen voor de lezers van het blog?

Kasper: Ja, dat ze altijd welkom zijn om te komen kijken in onze winkel: een van de meest unieke drogisterijen uit Nederland!

IMG_5978

Bedankt voor het leuke interview, Kasper! Zijn jullie benieuwd welke producten Drogisterij Van Mourik allemaal in zijn assortiment heeft of hoe de winkel van binnen eruit ziet? Ga dan snel even langs de winkel op nummer 270 op de Frederik Hendriklaan of kijk op de website: http://www.drogisterijvanmourik.nl/ !

Geef een reactie

