Een kijkje bij Veldkamp Wassen en Stomen

Daar is onze 3de blog alweer! Deze week hebben wij een leuk bezoek gebracht aan Evelien van Veldkamp Wassen en Stomen. Een leuk familiebedrijf waar erg enthousiast gewerkt wordt met veel zorg en persoonlijke aandacht voor klanten en hun kleding.

18869916_1469203123142312_758026654_o

Bedankt dat je even tijd voor ons hebt. Kun je iets vertellen over je winkel?

Evelien: Het is een wasserette/stomerij. Je ziet vaak een wasserette óf een stomerij, maar ik doe het gecombineerd. In de wasserette verzorgen we wasgoed voor particulieren en bedrijven. Je kunt als particulier hier ook met je was komen om het zelf te doen.
De stomerij is een zogenaamde warme stomerij. Net als bij de warme bakker wordt hier in huis het werk gedaan. Er is vaak verwarring over het stomen van kleding. Wat gebeurt er nu precies met mijn kostuum? Een betere term is chemisch reinigen. Het stomen is eigenlijk alleen het nawerk. De kleding gaat eerst in een grote machine     waar, in plaats van water en zeep, een chemische vloeistof en zeep in komt. Dat is het reinigingsproces. De kleding komt er geheel schoon en droog weer uit. Dan wordt het afgewerkt met stoom, het persen en strijken. Het is een erg bewerkelijk proces. Ik denk dat men niet beseft hoeveel handelingen het vraagt voordat een kostuum weer netjes en schoon klaar hangt.

Dat is inderdaad iets wat ik niet veel zie. Ik heb bij mij in de buurt stomerijen en daar kun je niet wassen.

Evelien: Nee, het is meestal los van elkaar. Mijn ouders zijn gestart in 1963. In eerste instantie alleen als een wasserette, want het stomerijwezen bestond toen nog niet. In die tijd waren het echt alleen maar zelf-wassers. Dat was toen helemaal nieuw en het liep storm. Moet je je voorstellen, dat de mensen buiten in de rij stonden. Dat was destijds helemaal hip.

18869860_1469203119808979_592945381_o
Zelf-wassen is mogelijk in een van de vele machines…

Zijn je ouders ook hier begonnen of ergens anders?

Evelien: Ja, hier in dit pand. Dit hele pand is van mijn ouders. Dat was vroeger bewoond. Zij hadden de wasserette en woonde zelf achter de winkel. Dat is inmiddels uitgebreid met de stomerij. Langzaam konden ze het zich veroorloven de eerste verdieping zelf te gaan bewonen en later het hele pand.

Oké, wat vind je van De Fred, qua samenwerking en qua straat zelf?

Evelien: Ik ben hier geboren en getogen, dit is mijn geboortehuis. Ik woon nu zelf hier met mijn eigen kinderen. Ik vind De Fred een heerlijke straat. Om een bedrijf te hebben en om te wonen omdat het altijd leeft. Ik zou hier echt niet meer weg willen. Het is gezellig, een goede sfeer. De samenwerking… Ja, we hebben een hartstikke mooie BIZ. We proberen echt met elkaar iets moois neer te zetten.

Dat is mooi. Je hebt dit bedrijf overgenomen van je ouders, maar heb je er nooit over nagedacht om iets anders te doen?

Evelien: Ik heb nooit de intentie gehad de zaak over te nemen. Ik heb de academie van lichamelijke opvoeding gedaan. Ik ben sportlerares. Ik heb daarna coaching en counseling gestudeerd. Totaal iets anders dan wat ik nu doe, maar mijn ouders zouden gaan stoppen en ik vond het zo zonde wanneer het mooie bedrijf dat zij helemaal zelf hadden opgebouwd zou verdwijnen. Daarnaast wonen we boven de zaak. Dat is met een jong gezin heel prettig. Je bent altijd thuis

Dat is altijd iets fijns, om elkaar vaak te zien.

Evelien: Ja, zeker. De kinderen zitten hier om de hoek op school, dus heel vaak als er iets is, ben ik er binnen 3 minuten en dan haal ik ze op. Dat vind ik heel fijn.

Je hebt het bedrijf dus overgenomen, maar wat vind je nou eigenlijk het leukste aan het ondernemen?

Evelien: Het is op zich wel een bijzondere branche. Je werkt met de persoonlijke spullen van iemand anders. Mensen vertrouwen het mij toe. Daarnaast geloof ik dat persoonlijke aandacht in deze tijd een heel belangrijk stuk is van ondernemen. Mensen accepteren het niet meer wanneer ze als nummer worden behandeld. Wij doen er als team alles aan om echt oprecht aandacht te schenken aan onze klanten en hun kleding.


Ik denk dat wij net ook een vaste klant zagen. Een iets oudere meneer liep naar binnen en zette zijn tas neer.

Evelien: Ja, dan komt hij zijn wasgoed brengen, zegt gedag en gaat direct weer weg. Wij weten inmiddels precies wat er van ons wordt verwacht. Het contact met de mensen is heel direct. We zijn op zich een vrij klein bedrijf. Ik heb een geweldig team van vijf medewerkers. Het zijn hele korte lijnen met elkaar en naar de klanten toe. Dat werkt goed en vind ik heel fijn.

Moet je het echt van vaste klanten hebben?

Evelien: Ik heb een hele grote groep vaste klanten, die komen hier echt al jaren. Ook bedrijven zijn heel trouw moet ik zeggen. Restaurants of het Zuiderstrandtheater, bijvoorbeeld. We werken al jaren samen. Ik denk dat dat komt juist doordat wij zo klein zijn en het contact zo direct is. Daarnaast krijgen we ook geregeld mensen die door hotels uit de buurt naar ons worden gestuurd om hun was te doen. Of bij grote evenementen op Scheveningen of in het World Forum weten de mensen ons te vinden om hun was te komen doen.

Heb je ook nog een toekomstbeeld voor deze winkel? Wellicht nog een stukje uitbreiden?

Evelien: We hebben de laatste jaren onze bezorgservice enorm uitgebreid. Ik moet zeggen dat dat nu een groot stuk van de omzet met zich meebrengt. Daarnaast zou ik meer met groene energie willen gaan doen. Ik heb binnenkort gesprekken over zonnepanelen om energie vandaan te halen. Verder zitten wel aardig aan onze max. Ik heb niet zo heel veel ruimte meer om uit te breiden. Ik heb nog een heel klein stukje tuin maar dat wil ik graag behouden!

Is er iets wat je ook niet echt leuk vindt aan het ondernemen?

Evelien: Ik ben geen verkoper, dat zit niet echt in mijn aard. Mijn branche is met name servicegericht, daar ligt mijn kracht. Ik moet zeggen dat wij veel zorg en persoonlijke aandacht hebben voor de kleding en ook voor de klanten zelf. Dat vind ik superleuk. Of ik echt iets vervelend vind? Ja, er gebeuren altijd wel vervelende dingen in een bedrijf. Er gaat heus weleens iets fout. Dat is niet fijn, maar over het algemeen zijn mensen wel begripvol en lossen we dat heel goed op.

De laatste vraag dan nog. Heb je nog iets om mee te geven aan de lezers?

Evelien: Ja zeker, u gunt uw kleding toch de beste wasserette/stomerij van Den Haag!

Bedankt voor het lezen van de blog! Ben je ook benieuwd wat Evelien voor jou kan doen? Veldkamp Wassen en Stomen geopend op maandag tot en met vrijdag van 08:00 – 18:00, op donderdag tot 19:00 en op zaterdag van 09:00 – 14:00. Volgende week zijn we weer terug met een kijkje bij de Libanese Traiteur!

Bekijk het pinterestbord voor nog meer mooie foto’s van Veldkamp wassen en stomen!

Geef een reactie

