Een kijkje bij Bosman Wijnkopers

Onze tweede blogpost! We zijn blij om te melden dat veel mensen het eerste interview gelezen hebben en het leuk vonden! Voor onze tweede post zijn we langs gegaan bij Nico McGough, eigenaar van Bosman Wijnkopers. We hadden een leuk gesprek met Nico waarin hij vertelt over zijn passie voor wijn, biologische en biodynamische filosofie, het zelf maken van wijn, zijn wijnmakers diner en nog veel meer!

IMG_5484

U verkoopt wijn natuurlijk, kunt u iets vertellen over de achtergrond van de winkel?

Nico: “Ja, de achtergrond is dus dat mevrouw en meneer Bosman het bedrijf hier een jaar of 15 geleden hebben opgericht. Uiteindelijk hebben zij op hoge leeftijd besloten dat het wel genoeg was geweest. Toen heeft Dick Bosman het bedrijf te koop aangeboden en heb ik het gekocht. Mevrouw Bosman werkt nog steeds bij ons. Meneer Bosman is helaas overleden, in 2010,  kort na de overname. Daarvoor had ik al een carrière in de detailhandel wijn op topniveau achter de rug. Dus dit bedrijf bestaat onder mijn leiding sinds eind 2010.”

U zit dus al langer in de wijn?

Nico: “Ja dat klopt, ik ben oprichter van wijnkoperij De Gouden Ton, oprichter van Residence wijnen en oprichter van de Wijnkrant. Ik heb de nodige kilometers achter de rug al.”

Oké, wat is precies de reden geweest voor u om te gaan ondernemen in de wijn?

Nico: “Ik rolde er eigenlijk in. Ik vond het waanzinnig interessant. Het heeft te maken met allerlei verschillende aspecten zoals cultuur, geschiedenis, natuur, smaak en het is ook commercieel heel erg leuk en interessant. Het brengt je in heel veel landen als je het goed aanpakt. Dat is volledig uit de hand gelopen. We begonnen met het zelf importeren van de wijnen en dat was destijds, voor 1980, heel erg vastomlijnd. Als importeur keek je naar Bordeaux, Bourgogne, Portugal en Duitsland voor respectievelijk rode, witte, port en Duitse wijn. Voor de rest eigenlijk niets. Ik begon met Spanje, Italië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika. Dat was erg spannend en te gek om te doen omdat dit in Nederland erg weinig te zien was. Hierdoor maakten we furore en dat leidde er toe dat ik als jongste ooit in 1985 ben uitgeroepen tot wijnkoper van het jaar. Dit had de toon gezet, want zodra er over je geschreven wordt door een belangrijke wijnschrijver (Hubrecht Duijker) in het Financiële Dagblad, gaan mensen je serieus nemen. Daarna zijn er nog allerlei titels bijgekomen, maar de mooiste was ‘Best Wine Retailer From The Netherlands’ in een Engels vakblad. Dat vond ik echt bijzonder om te zien.”

Dat is mooi, u bent dus behoorlijk succesvol?

Nico: “Ja, dat is wel van het bedrijf hiervoor, maar met Bosman zijn we hier inmiddels ook lekker bezig. Er zijn een aantal koopgidsen waar de consument wijnen in kan opzoeken. ‘De Grote Hamersma’ is erg belangrijk van Harold Hamersma. Die nam het afgelopen jaar 140 titels van ons op. Waarvan ruim de helft met een 9 of hoger in de gids komen.

De andere belangrijke koopgids is de ‘Omfietswijngids’ van Nicolaas Klei (ook Elsevier en Algemeen Dagblad) Hij nam 181 wijnen op in de gids en deelde een record aantal topnoteringen uit, het hoogste in Nederland, dat is een machtig mooi compliment. Nóg mooier was het lijstje ‘De 12 beste biologische wijnen in Nederland’. Daarvan komen er maar liefst 11 uit onze stal, fantastisch!”

Dat is wel heel bijzonder natuurlijk, hoe komt dat zo?

Nico: “Ja dat zegt heel veel. Wij houden ons echt bezig met ‘papa en mama’ wijnbedrijfjes, dus geen fabrieken en merken. Gewoon echt kleinschalig werkende wijnbrouwers, handgemaakte wijnen om het zo maar te zeggen en altijd duurzaam, anders komt die er bij ons in de collectie echt niet in. Als je een fabriek bent die er een rotzooitje van maakt kom je er gewoon niet in. De rode draad door de winkel is: biologisch en biodynamisch.”

U vindt dat dus erg belangrijk.

Nico: “Dat is echt super belangrijk.”

Dat vinden we een mooie filosofie! Wat vindt u van De Fred met betrekking tot de sfeer en winkels?

Nico: “Wij hebben het heel erg goed aan deze kant. We hebben hier een paar echt supergave winkels in de buurt zoals slagerij Waaijer. En schuin aan de overkant van mijn winkel eigenlijk de leukste van de Fred vind ik, namelijk ‘Organic Food For You’. Zij verkopen alleen maar biologisch eten. Dat is echt een leuke winkel, met hippe meiden en geweldig goede producten. De top theewinkel van Nederland, Betjeman & Barton, zit ook vlak bij ons.”

Leuk! Wij waren ook nog benieuwd wat u nou het leukste vindt aan het hebben van uw eigen winkel?

Nico: “Hier is het echt het leukste dat ik 100% kan doen waar ik echt zin in heb. Wat ik erg leuk vind, is het opsporen van nieuwe wijnbedrijven en het volgen van oude wijnbedrijven waar jong elan in komt. Maar we denken soms ook heel erg in het groot. Vorig jaar was ik de eerste die voor de KLM, in de Businessclass, een biologisch wijnfestival mocht organiseren. KLM geldt echt als één van de beste bedrijven van Nederland. Dat ze dan met jouw wijn vliegen, geeft wel echt een kick.”

“Het andere wat ik heel er leuk vind om te doen, is het zelf creëren van wijn. We hebben een serie huiswijnen. Dat kost niet zo heel veel. En daar hebben we de afgelopen twee jaar ook goed mee gescoord in de media. Een 9+ in de Volkskrant, voor onze goedkoopste Chardonnay, dat is echt gaaf. Ja geweldig leuk, we doen het zelf maken met maatbekertjes. Dan heb je 15 basiswijnen, daar moet je één wijn van maken. Net als samenstellen van parfum. Het is erg mooi om te doen. Wij staan met onze eigen rosé op 8 juli in de Volkskrant.”

Daar werkt u dan ook volledig aan mee, aan dat samenstellen?

B: “Oh jazeker. Zelfs de eerste basis selectie. We krijgen van de wijnmakelaars monsters van een bepaalde wijn. Meestal worden er tussen de 12 en 15 wijnen vastgelegd na deze geproefd te hebben. Daarna maken we meestal drie microblends. En van die drie microblends maken we uiteindelijk één wijn. En dat is echt het dichtstbijzijnde van echt zelf zijn maken. Het is erg leuk om te doen.”

“Ook als ik een briljant product zie dan geef ik dat door aan de mensen die de import begeleiden. Een of twee weken later staat het dan in Nederland. Wat ik ook vooral boeiend vind, is dat we met hele kleine ambachtelijke wijnbrouwers kunnen samenwerken. Het maakt niet uit als een wijnbrouwer slechts 1000 flessen maakt. Als de wijn zo goed is, dan willen wij het gewoon hebben. Dat is echt heel leuk om te doen.”

Klinkt erg gaaf! En gaat u dan ook wel eens langs bij die kleine brouwerijen?

Nico: “Jazeker. De eerste 4 maanden van het jaar ben je er zeker 3 weg. Je moet praten met de wijnbrouwers, proeven en kijken of de kwaliteit goed genoeg is. Dat zijn vaak hele korte versnipperde reizen, maar soms ook blokken van twee weken dat je gewoon helemaal niet thuiskomt. Dat kunnen dan gemiddeld 65 afspraken per week zijn. Dat is een druk schema, met enorme hoeveelheden kilometers die je moet afleggen. Dan ben je opeens een dag aan het autorijden van het ene bedrijf naar de andere. Op de kaart ziet het er allemaal dichtbij uit, maar dat is het soms echt niet…“

20170526_131904

Zijn er dan ook nog dingen waar u een hekel aan heeft of zijn het alleen maar leuke dingen die ut doet?

Nico: “Er zijn altijd wel wat dingen waarvan je zegt die zijn niet zo leuk of ik heb er even geen zin in. Dat heeft ieder vak natuurlijk. Maar dat zijn geen dingen die me weerhouden van het vak!”

Heeft u misschien nog speciale plannen of doelen voor deze winkel in de toekomst?

Nico: “De directeur van McLaren, formule 1,  zei ooit: ‘’Never be satisfied’’. En dat is denk ik een hele belangrijke credo voor een ondernemer. Zeker als er een enorme passie aan verbonden is. Ik bedoel we verkopen geen stempelkussens en potloden. We verkopen echt emotie. Dus die emotie moet bij ons ook echt ruim aanwezig zijn en die is er ook echt. Wat we hier nu gaan doen is, om het begin van de wijn en het eind van de wijn, bij elkaar in contact te brengen. Dus we organiseren hier iedere maand een wijnmakers-diner. Dan nodigen we één wijnmaker uit en die komt hiernaartoe. Die vertelt over alles wat ze doen, in de wijngaarde en in de kelder. Hij praat één op één met onze klanten. Dat zijn meestal consumenten. Dus dat is het eindpunt van de wijn en het beginpunt is aanwezig om met ze te praten. Dan hebben we ook één vaste chef, Sebastiaan Knottnerus, die langskomt. Die kookt hier gewoon in de keuken en dan krijg je heerlijk te eten, met prachtige wijnen. En je kunt zo lang als je wilt praten met die wijnbouwer. Ja is echt te gek.“

Heeft u nog iets wat u de lezers van deze blog zou willen vertellen? Over uzelf of over de winkel?

Nico: “De winkel is heel bijzonder, omdat we met een totaal barrière-loze sfeer hier zitten. We werken nog steeds met mevrouw Bosman. Dat is fantastisch, ze is 73 en heeft meer energie dan een kind van 18. Ze weet ook alles van dit vak, dus we zijn dolblij dat ze er is. Aan de andere kant hebben we een hele jonge Vietnamese sommelier. Hij kan aan horeca maar ook aan consumenten exact vertellen welke wijnen bij welk gerecht horen. We willen daar geen kakkineus gedrag hebben, dat willen we absoluut niet. We willen normale taal spreken, begrijpen wat de consument, horeca en het bedrijfsleven willen. En we proberen heel nadrukkelijk biologische en biodynamische wijnen onder de mensen te brengen. Mensen die denken dat het niks is lopen nog in het verleden te denken. Want wat je nu ziet is dat de absolute mega wereldtop van wijnen biodynamisch is omdat je de natuur terugbrengt in de grond. Kortom: Plantje voelt zich goed. Geeft beter fruit. Voilà. En afzweren van chemie. Al die rotzooi moeten we uit onze voedselketen hebben!”

20170526_132044
Mevrouw Bosman werkt nog steeds met veel enthousiasme in de winkel!

Op 25 juni organiseert Bosman Wijnkopers een wijnmakers diner! Een getalenteerde biodynamische wijnbrouwer en wijnvaten maker uit Bordeaux komt op zondagmiddag langs om te vertellen over zijn vak en zijn wijn tijdens een uitgebreid diner. Lijkt het u interessant om hierbij te zijn of wilt u hier meer informatie over? Bosman Wijnkopers is te bereiken via telefoonnummer: 070 358 43 36 of per mail via info@bosmanwijnkopers.nl.

Bekijk het pinterestbord voor nog meer mooie foto’s van Bosman Wijnkopers!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s